Vroege lente in Loosdrecht: JO13-1 danst de samba

3e divisie F

1 december 2018 8:55

Onbekend

LOOSDRECHT - Wat is de JO13-1 dit seizoen ijzersterk in uitwedstrijden. Op bezoek bij Victoria, toch de nummer vier op de ranglijst in deze derde divisie, leverde het team een indrukwekkende prestatie. Bennekom wervelde drie kwartier over het veld en liet de zon letterlijk en figuurlijk doorbreken: 1-7.

Bennekom kon na een aantal relatief eenvoudige wedstrijden weer eens serieus aan de bak, was de verwachting vooraf. En op tijd, want de aftrap in Loosdrecht stond al gepland om 8.55 uur.

De eerste kans was voor de JO13, maar via Lars en Jordi schoot David van dichtbij op de keeper. Doelman Thijs redde namens Bennekom op een laag schot in de hoek. Maar Victoria had wel een overwicht en leek steeds een mannetje meer te hebben. Pepijn haalde nog een bal van de lijn maar de volgende aanval was het wel raak voor de thuisploeg: 1-0.

Het leek wel of dit de JO13 wakker schudde want vanaf dit moment veranderde het spelbeeld. Bennekom kreeg mogelijkheden en raakte via Lars de paal na een vrije trap van Tim. Even later had de bal op de stip gekund na een opzichtige handsbal van een Victoria-verdediger. Het was nu Bennekom dat dicteerde maar het was achterin wel oppassen. Gelukkig verdedigde linksback Sjoerd prima bij een poging van Victoria er snel uit te komen.

Spits Jordi hield de verdedigers van de thuisploeg al de hele eerste helft prima bezig. Dat leverde na een minuut of twintig spelen een hoekschop op, genomen door Corne. Victoria kreeg de bal niet weg en David vond van dichtbij een gaatje: 1-1. Coaches Mark en Edwin zetten het een ander om, waarna het echt begon te lopen bij de JO13. Bij rust was de stand al opgelopen naar 1-3. Eerst haalde Jordi de achterlijn en legde terug op David, die de bal strak en hard in de rechterhoek van het doel mikte. En even later was hij het voorlaatste station van een prachtige aanval langs veel Bennekom-spelers, waarna Jordi prima afrondde. De JO13 straalde nu ook de teamgeest uit die we graag willen zien: Voor elkaar werken en samen de goals vieren.

Deze ruststand had je ook wel als eindstand gewild, maar er waren nog dertig minuten te gaan. Bennekom begon uitstekend en kreeg prompt een penalty toen David weg werd gezet in het strafschopgebied. Lars miste nog geen pingel dit seizoen maar dit keer schoot hij de bal tegen de keeper. Victoria antwoordde met een schot dat over het doel verdween na een hoekschop. De ingevallen Aron greep goed in bij weer een poging van de Loosdrechters om er snel uit te komen. Ook linksback Pepijn onderscheidde zich door Jordi aan te spelen, waaruit een nieuwe kans ontstond. De bal belandde bij David, die voor het doel ijzig kalm bleef en de 1-4 binnen prikte.

Dat de zon inmiddels was doorgebroken aan de rand van de Loosdrechts Plassen was geen toeval. Want nu was het tijd voor twintig minuten ‘sambavoetbal’ van de beste Braziliaanse soort van de JO13. Bennekom swingde dat het een lieve lust was. Het middenveld was heer en meester, met afwisselend Tim, Twan, Bilal en Hein, en achterin hadden Niels en Lars hun zaakjes prima op orde. Sem liet zich in de aanval verschillende keren zien en ging uitstekend de duels aan, waarmee hij een vrije trap verdiende.

Na nog een opleving van Victoria halverwege de tweede helft, waarbij keeper Thijs goed wakker bleek en Aron een bal van de lijn haalde, ebde het geloof bij de thuisploeg weg. De ruimtes werden groter en groter en de vroege Bennekomse lente kon nu echt beginnen. Tim, Twan en Corne combineerden er lustig op los waarna David de 1-5 binnen kon werken. Sem schoot over het doel na een prima pass van Hein. Even later stond het al 1-6 toen Bennekom er voor de zoveelste keer doorheen liep en David Corne bediende. Tim schoot nog over na een volgende aanval. En achterin moest Thijs nog een paar keer aan de bak, maar hij liet zich niet meer passeren.

De mooiste aanval van de wedstrijd was die waaruit de 1-7 kwam. Thijs kreeg de bal en ramde die niet weg maar speelde rustig centrum-verdediger Lars aan. Die stoomde op en bediende David, die de bal doortikte op Corne: doelpunt. Het was genieten, rondom het veld waarschijnlijk niet minder dan binnen de lijnen. Een lentedag op 1 december, het kan dus echt.