JO13-1 sluit af in stijl met winst op Zeewolde

25 mei 2019 10:15

J.H.G. (Jeroen) Verdouw

Onbekend

BENNEKOM - De JO13-1 heeft het prachtige seizoen in competitie en beker zaterdag een passend slot gegeven. De thuiswedstrijd tegen Zeewolde JO13-1 leverde na een matig begin een ruime zege op: 4-1. Daarmee werd de derde plaats in de derde divisie f ruimschoots veilig gesteld. En was het na al die wedstrijden, met zoveel momenten om aan terug te denken, einde seizoen.

Het kampioenschap zat er al een paar weken niet meer in voor Bennekom. Dat was op zich jammer, want na de eerste seizoenshelft stond de JO13-1 ‘gewoon’ bovenaan. Maar in het tweede deel liep het toch allemaal net wat minder geolied, en was er zelfs een uitglijder te noteren. Het werd uiteindelijk een derde plek en dat is gewoon prima in een sterke competitie waarin je elke week alles moet geven om de punten binnen te slepen.

Ook in wedstrijd 22 van deze competitie was het niet anders. Zeewolde bungelt weliswaar ergens onderaan op de ranglijst, maar de ploeg was er alles aan gelegen om punten mee te nemen uit Bennekom in de strijd om lijfsbehoud.

Da’s altijd lastig voetballen, zeker als je zelf eigenlijk nergens meer om speelt. Dat ondervond de ploeg van trainers Marc en Erwin, gestart met Sem, Aron en Corne op de bank, in de eerste dertig minuten van deze pot. Zeewolde begon fel en probeerde Bennekom vast te zetten. Daar moest dan combinatievoetbal tegenover worden gezet, maar dat lukte niet goed genoeg. Steeds werden spelers aangespeeld met een mannetje in de rug. Zeewolde vond de vrije man beter en was ook nauwkeuriger in de passes.

Het eerste schot ging naast maar even later was het wel raak toen de rechtsbuiten met een lange pass op avontuur werd gestuurd. Zijn schot bleek onhoudbaar voor keeper Thijs en Bennekom stond achter. Niet dat de JO13 geen kansen kreeg, maar David schoot een paar keer recht in de handen van de keeper. Bennekom speelde zich wat meer in de wedstrijd met onder meer een mooie combinatie tussen rechtsbuiten Bilal en spits Jordi en een schot van afstand van linksback Pepijn. Achterin kwam Aron Niels vervangen in het hart van de verdediging.

Zeewolde kreeg nog een goede kans na een hoekschop, maar de bal vloog over het doel. Jordi deed het beter toen hij na goed werk van rechtsback Sjoerd een prima voorzet van Bilal binnen schoot: 1-1. Een belangrijk doelpunt van onze spits, die komend seizoen te bewonderen is in het shirt van Vitesse.

Sem kwam in het team voor Bilal en kreeg een vrije trap mee. Het middenveld knokte voor wat het waard was, met Hein, Twan en Tim, en daardoor kwam de J013 steeds meer aan aanvallen toe. Bennekom bleef aandringen en na een schot van Aron had David pal voor rust de kans de ploeg op voorsprong te zetten. Maar vrij voor de keeper maakte hij de verkeerde keuze en dus kon de doelman nog redden.

Maar het was Bennekom dat na rust toch de tweede treffer wist te maken. Al had het net zo goed andersom kunnen zijn. Bij een aanval van de JO13 werd Hein in het zestienmetergebied geraakt. Scheidsrechter Jeroen liet doorspelen. En uit de daaropvolgende aanval schoot Zeewolde voorlangs. Maar daar kwam Bennekom alweer met Sem die goed doorging en de bal in tweede instantie op het hoofd legde van Twan. Die kopte onhoudbaar voor de keeper binnen: 2-1.

De polderploeg zette nu alles op alles om gelijk te komen en dwong verschillende vrije trappen af. Keeper Thijs stond gelukkig steeds op de goede plek en redde onder meer op een hard en geplaatst schot. David en Bilal kwamen weer in het team voor Hein en Twan. Bennekom kreeg een corner en koud in het veld kopte David nummer drie voor Bennekom in het net. In de slotfase waren er nog wat mogelijkheden voor Bennekom. Uit een daarvan bediende David Jordi, die op snelheid lag en de bal voor het doel legde. Precies op maat voor de inlopende Sem: 4-1.

Die stand bleef op het bord, en zo was overwinning nummer veertien van het seizoen een feit. Daar tegenover staan vier verliespartijen, vier keer eindigde een wedstrijd in een gelijkspel. Het was genieten met dit team, dat ook in de beker een paar knappe prestaties leverde en uiteindelijk de pech had dat het de absolute topfavoriet te vroeg trof. Maar wat is er veel geleerd en wat hebben we mooie dingen gezien van deze kanjers. JO13-1, bedankt!