JO13 heeft net genoeg meewind in Abcoude

3e divisie F

9 februari 2019 11:00

Onbekend

ABCOUDE - Het was voetbal met een extra moeilijkheidsgraad voor de JO13-1 zaterdag in en tegen Abcoude. Op het door een stormachtige wind geplaagd veld eindigde het duel in de schaduw van de Johan Cruijff Arena onbeslist: 2-2.

Eindelijk, deel twee van het seizoen in de derde divisie begint. De JO13 speelde in januari drie oefenwedstrijden met twee keer winst en een keer verlies. Helaas was de ziekenboeg voor deze wedstrijd wel wat beter bezet dan eigenlijk gehoopt. De geblesseerde Twan kon nog niet spelen en zowel Sem als Bilal waren door ziekte niet volledig inzetbaar. Het goede nieuws was dat Jasper meedeed en dat Aron fit genoeg bleek om te starten.

Bennekom liet in de eerste minuten de bal goed gaan op rechts met Sjoerd, Tim en Corne. Jordi leek kansrijk toen hij in de diepte werd aangespeeld maar de scheidsrechter gaf helaas geen voordeel maar legde het spel stil voor een vrije trap voor Bennekom. Abcoude stelde daar twee hoekschoppen tegenover. Maar die leverden geen groot gevaar op. Zo had de JO13 het betere van het spel en loerde op de aanvallende momenten. Zoals toen Jordi opnieuw op kon stomen richting keeper. Hij speelde de bal naar de meegelopen David maar een verdediger zat er nog net tussen. Een derde mogelijkheid voor Bennekom leverde wel een schot van Jordi op, maar het was te zacht.

Maar Bennekom kwam alsnog op voorsprong. David verdiende na een minuut of tien een corner. Corne trapte die prima waarna Tim Jordi vond. Die speelde op zijn beurt door naar David die recht voor het doel opdook en van dichtbij raak mikte: 0-1. In het vervolg van de eerste helft had de JO13 het vooral lastig met de letterlijk en figuurlijk sterke rechtsback van Abcoude. Hij draafde onvermoeibaar over het veld zodat linksbuiten David veel meters moest maken om hem van aanvallen af te houden. Pepijn gaf alles als linksback en moest dat bekopen met een harde trap, waarvoor de scheidsrechter terecht geel over had. Ook David werd flink geraakt toen hij in het Bennekomse doelgebied een duel won. Bij een hoekschop verloor de JO13 deze sterke speler een moment uit het oog en viel de bal voor zijn voeten waarna hij die hard en zuiver in de verre bovenhoek boven Thijs knalde.

Alles was nog mogelijk en de eerste kansen na rust waren voor Bennekom. Maar na een solo van Pepijn was zijn schot te zacht om de keeper serieus te testen. Abcoude had wat verse krachten binnen de lijnen gebracht die ook flink wat spierballen meebrachten en daar had Bennekom het duidelijk lastig mee. Bilal kwam in het veld voor de moedig op het middenveld strijdende Tim maar hij moest na een paar minuten alweer afhaken. Sem hield het gelukkig langer vol en maakte het de sterke back in nauwe samenwerking met Jasper aardig lastig. Ook Hein stond zijn mannetje en bleef onvermoeibaar duels winnen. Alleen lukte het Bennekom te weinig om langer dan drie balcontacten de bal in de ploeg te houden.

Mede daardoor werd de powerplay van Abcoude de JO13 te machtig. De thuisploeg had ook nog een paar snelle aanvallers en knokte zich een paar keer puur op lichaamskracht langs de Bennekom-verdedigers en het was niet gek geweest als de JO13 na drie kwartier spelen op 3-1 zou zijn gezet. Maar slechts een van drie grote kansen ging erin, mede dankzij een geweldige save van Thijs. Hij slaagde erin de bal nog te onderscheppen toen een aanvaller zo vrij als een vogel op hem af kwam. Ook verdediger Lars greep een paar keer goed in en zorgde zo dat de schade voor Bennekom beperkt bleef.

De JO13 liep duidelijk op het tandvlees maar knokte door, terwijl de wind inmiddels uit alle kanten rond het veld waaide. Coaches Marc en Edwin zetten nog wat om in een poging de wedstrijd nog een keertje om te draaien. Zo ging de snelle Aron, die het prima had gedaan als rechtsback, linksbuiten spelen en verhuisde verdediger Niels naar zijn plek rechtsachter. Iedereen werkte zich het snot voor de ogen. Maar het was hopen op dat ene moment. En jawel, dat kwam er. Jordi pikte de bal op net over de middenlijn en stond die niet meer af. Hij schoof de bal ook nog eens beheerst langs de keeper in het doel: 2-2.

Bennekom vierde de gelijkmaker als een overwinning. De remise bleef in de laatste minuten op het bord. Ook de uitslagen van de concurrenten in de derde divisie vielen goed uit, dus op de ranglijst staat de JO13 er met nog tien wedstrijden te gaan gewoon prima voor. Met het vooruitzicht dat het team volgende week weer compleet zou moeten zijn, is er dus alle reden om tevreden te zijn met dit zwaarbevochten punt.