JO13-1 troeft Abcoude af

22 september 2018 10:15

J. Verdouw

Onbekend

BENNEKOM - De goed nieuws-show rond de JO13-1 duurt maar voort. Na een succesvol toernooi en dito eerste bekerronde was ook de start van de competitie in de derde divisie geweldig. De boys zagen tegen Abcoude JO13-1 hun inzet en prima spel beloond met een klinkende zege: 4-0.

Ja, nu gaat het voetbalseizoen dan toch echt beginnen. Met dat gevoel stond de JO13-1 zaterdagochtend aan de aftrap op Veld 1. Toch met veel vragen in het hoofd. Zeker, het liep de laatste weken lekker. Maar lukt het ook een hele wedstrijd tegen een grote onbekende? Een team met enkele spelers die er erg groot en sterk uitzagen bovendien. Tegelijk is het lekker dat je zo'n wedstrijd dan in eigen huis mag spelen.

Het eerste compliment is dat onze jongens zich bepaald niet lieten afschrikken om de tegenstander onder druk te zetten. Na een kleine twee minuten waarin Abcoude vooral de bal had, liet Bennekom zich voor het eerst zien. Tim zag een pass op spits Jordi net niet aankomen en even later schoot hij een vrije trap in handen van de keeper na een overtreding. Ook in de duels ging hij voorop, door op eigen helft zijn man te slim af te zijn. Ook rechtsback Aron deed een duit in dat zakje en won de bal, waarna ook Pepijn een duel won.

Zo ging het de eerste tien minuten over en weer tot Jordi David aanspeelde, die werd gevloerd net buiten het penaltygebied: vrije trap. Lars ging achter de bal staan en schoot de bal beheerst vanaf een meter of twintig achter de keeper: 1-0. En Bennekom ging door, nu vond David Jordi maar zijn voorzet van links voor het doel kon worden uitverdedigd. Bennekom bleef makkelijk overeind en had het beste van het spel, met meer voetbal en meer gevaar dan de tegenstander. Abcoude meldde zich in de eerste helft niet een keer bij keeper Thijs, dat zegt heel veel. Dat zegt ook dat de verdediging met Niels, Pepijn, Lars en Aron als een huis stond, met Niels en Lars die het in het centrum steeds beter met elkaar voor elkaar hebben. En dat de middenvelders en aanvallers de druk op de tegenstander zo hoog hielden dat het team niet echt gevaarlijk kon worden. Centrale man Twan was daarbij weer heel belangrijk met de duels die hij won, maar ook met gevoelige passjes op het juiste moment.

Bennekom, met Sem voor Corne als rechtsbuiten en Sjoerd voor linksback Pepijn, kwam er wel zo nu en dan doorheen. Jordi bleef uitstekend jagen en dwong een hoekschop af. Een speler van Abcoude kreeg de bal op de hand: penalty. Lars mocht daarop voor de derde keer in drie wedstrijden aanleggen vanaf elf meter. En weer was het raak: 2-0. Wedstrijd gespeeld? Nog lang niet, want nog geen minuut later greep Lars aan de andere kant van het veld net genoeg in om een aanval van de Abcoudenaren te smoren. En David moest een vrije trap toestaan aan zijn sterke tegenstander, die steeds vaker als rechtsback in de aanval ging. De JO13 had het even moeilijk om de bal goed richting middenveld en aanval te krijgen en bleef dus onder druk. Maar die vrije trap en een daaropvolgende hoekschop leverden gelukkig voor Bennekom niets op.

De vraag was toch: Hoe zou dat verder gaan in de tweede helft. Zou de JO13 het volhouden om deze jongens nog een half uur van het doel te houden? Het begin was ook wederom voor de gasten, maar de eerste de beste keer dat Bennekom in de aanval ging was het raak. Weer vonden Jordi en David elkaar in de combinatie waarna David de bal links voor het doel teruglegde op de net ingevallen Bilal. Die schoot de bal van dichtbij in de korte hoek: 3-0. Het duurde nog tot een minuut of vijf na rust voordat Abcoude keeper Thijs voor het eerst testte met een schot tussen de palen. Sjoerd liet zich daarna zien met een fijne verdedigende actie en Sem kapte mooi zijn man uit om weer aan aanvallen te kunnen gaan denken.

De tijd tikte zo rustig weg zonder dat beide ploegen nog grote kansen kregen. Hoewel, rond de veertigste minuut was het alweer aan Lars te danken dat de sterke spits van Abcoude niet alleen op Thijs af kon. Op het laatste moment tikte hij de bal voor de voeten van de aanvaller weg. Kort daarna moest Thijs nog twee keer aan de bak bij schoten die hij vrij eenvoudig kon pareren. Maar Bennekom sloeg nog een keer toe. Na een aardige actie van Sem speelde Sjoerd de bal door naar Jordi die op snelheid lag. Hij liep door richting keeper en schoot met een verdediger in de nek raak: 4-0.

Bennekom bleef goed combinatievoetbal op de mat leggen met onder meer Corne en David, die de laatste minuten de spitspositie overnam, maar werd verschillende keren op het randje van buitenspel afgefloten. De tegenstander raakte gefrustreerd en deelde af en toe flink uit, met als dieptepunt een harde overtreding op Hein. Hij moest er geblesseerd uit en de gemoederen liepen even flink op. Maar de wedstrijd was natuurlijk allang gespeeld. Met een JO13 die het juiste karakter vandaag samen liet gaan met trefzekerheid. Prachtig begin, nu zorgen dat we dit volhouden in de ongetwijfeld lastige wedstrijden die de komende weken op de agenda staan.