KLUSDAG 2023 WAS WEER TOP!

9 juli 2023 22:15

In alle vroegte stonden de eerste werklieden zaterdagochtend aan de poort van De Eikelhof te rammelen. Zij konden niet wachten hun handen uit de mouwen te steken en stonden om zeven uur al de eerste heg te snoeien. De toon was gezet voor een meer dan geslaagde klusdag!

Na het gebruikelijke bakje koffie en de ‘warming-up’ was het om acht uur tijd voor de briefing. Opperhoofd Gijs Aartsen had alle vrijwilligers (,,Toch weer zo’n honderd man en een paardenkop”) in groepen verdeeld en maakte iedereen op karakteristieke wijze duidelijk wat er van hem/haar werd verwacht. Van de ‘speciale’ ploeg (met namen als Bonzo, El Grieko en Chippie) tot de schuurploeg, van de onkruidploeg tot de schoonmaakploeg; allemaal hadden ze weer een topbezetting.
Ook mooi om te zien: de grote diversiteit aan vrijwilligers op zo’n klusdag. Van echte vakmannen tot linkshandigen, van volwassen boekhouders tot jonge rouwdouwers en vrouwelijk schoon. En alles wat daar tussenin zit. Zelfs John de Mol kwam even uit de grond om op de klusdag te koekeloeren.
De vrijwilligers stuwden elkaar weer tot ongekende hoogten. Iedereen pakte zijn of haar werk geweldig op. Zonder namen te noemen: de schrijver van dit verhaal zag zelfs iemand rondlopen die zijn bierglas voor één keer had ingeruild voor een snoeischaar (om dat vervolgens later op de dag weer ruimschoots te compenseren).
Ook de afwezigheid van meerdere sterkhouders werd voortreffelijk opgevangen, mede dankzij alle jonge aanwas. En dat ondanks de weersomstandigheden. Waar het in voorgaande jaren vaak bijna te heet was, had wijlen weerman Jan Pelleboer nu een pakje regen besteld.
Maar niemand bleek van suiker. Iedereen ging volle bak, opgezweept door de beats die door de speakers galmden. Want de jonge garde van de klusploeg zorgde weer voor een ongekend lawaai. Om met de woorden van ons opperhoofd te spreken: geen laffe Top 2000-muziek meer tijdens de Klusdag, maar ‘boemboemboem’ en Hollandse meelallers op standje levensgevaarlijk.
Opvallend was dat de nettenploeg zonder z'n vaste captains sneller dan ooit leek te werken. Het team, onder aanvoering van Wippie met z'n ongekende leiderskwaliteiten, had alles weg van een geoliede machine. Over doorselecteren wilde onze opperbaas nog niet spreken, maar feit is wel dat Voetbalvereniging Bennekom over veel vakkundige nettenknopers beschikt.
Voor onze stewardess Sandra ging er ook een wereld open. Deze aanwinst van de onkruidploeg had tot op heden nog nooit van een ‘bats’ gehoord, maar pakte het werktuig met beide handen aan.
Over batsen gesproken... na een lange ochtend knallen zag het sportpark er weer spic en span uit en was het tijd voor de inwendige mens. De cateringploeg zorgde voor een heerlijke sportmaaltijd, de bierkraan draaide op volle toeren en de blikken baco vlogen als warme broodjes over de toonbank. Het laat zich raden wie er het vaakst in de rij stond voor de frikandellen en hamburgers. Zijn achternaam telt in ieder geval vijf letters en rijmt op fruit.
Wij willen Albert Heijn Bennekom hartelijk danken voor het sponsoren van het barbecuevlees, top!
Er werd nog lang nagebabbeld over alle hoogtepunten van de Klusdag, gehost in de kantine en alweer gefilosofeerd over de toekomst. Iedereen ontzettend bedankt voor zijn/haar ongebreidelde inzet en tot volgend jaar!