Proces teamindeling 2020

12 mei 2020 13:00

In deze verwarrende Coronatijden lijkt het nieuwe seizoen nog heel ver weg. Liefst twee maanden lang stonden we langs de kant, maar gelukkig mag er voorzichtig weer getraind worden. Veel is nog onzeker, maar als het meezit en het virus niet opnieuw de kop opsteekt is er een kans dat er vanaf 1 september weer wedstrijden gespeeld kunnen worden. Een goede reden daarom om als vereniging voorbereid te zijn.

Het proces van de teamindeling zal er dit jaar iets anders uitzien dan normaal. Omdat de trainingen lang hebben stilgelegen hebben we de reguliere beoordelingsformulieren niet uitgestuurd, en het zal dit jaar ook niet lukken om jeugdspelers stage te laten lopen bij een ander team. In die zin varen we dit jaar – meer dan in andere jaren – op ervaring ‘uit het verleden’.

Niettemin hebben we er alle vertrouwen in dat er ook dit jaar een goede en breed gedragen teamindeling tot stand komt. We doen onze uiterste best het iedereen zoveel mogelijk naar de zin te maken en volgen daarbij een heldere lijn. Deze lijn staat hieronder beschreven:

Wie doen de teamindeling?

1. Selectie teams: Deze indeling wordt gedaan door scoutingcommissie.

2. Breedtesport teams en alle andere teams: Dit wordt gedaan door de lijncoördinatoren in overleg met scouting, en met inbreng vanuit de leiders.

Wat is de teamgrootte?

Per leeftijdsklasse zijn er verschillende uitgangspunten voor teamgroottes. Uiteraard heeft dat te maken met het aantal spelers, maar ook met de ervaring dat in hogere leeftijdsklasse meer blessures en afwezigheid is.

Onderstaand de richtlijnen waarbinnen de coördinatoren de indelingen doen:

Leeftijdsklasse--------Minimum------Maximum
O19 -------------------------14------------17
O17--------------------------14------------17
O16--------------------------14------------17
O15--------------------------14------------16
O14--------------------------14------------16
O13--------------------------13------------15
O11----------------------------8------------10
O10----------------------------7-------------9
O9-----------------------------7-------------9
O8-----------------------------6-------------8
FIFA/Bambino--------------nvt----------nvt

De aantallen zijn identiek voor jongens- en meidenteams, afwijken van de richtlijnen zal alleen in overleg met leider(s) gebeuren. Door het lagere aantal speelsters in de meidenafdeling is de flexibiliteit om te schuiven vaak minder groot, waardoor afwijkingen van de richtlijnen hierboven daar relatief vaker aan de orde zullen zijn.

Tijdpad teamindeling

Mei 2020: Voorbereiding indeling selectieteams en breedtesportteams, via overleg tussen scouting en coördinatoren - en waar nodig met inbreng vanuit teamleiders.

1 juni 2020: Sluiting voorinschrijving voor seizoen 2020-2021. Nieuwe leden die zich aanmelden vóór deze datum hebben de zekerheid dat ze worden meegenomen in de reguliere teamindeling die op 17 juni wordt bekend gemaakt; nieuwe leden die zich aanmelden ná deze datum kunnen gewoon voetballen bij VV Bennekom, maar worden normaliter pas eind augustus ingedeeld in een team.

2 juni - 15 juni 2018: Afronden voorlopige indeling selectieteams en breedtesportteams, inclusief suggestie voor beoogde leiders en trainers. Waar nodig/gewenst vindt afstemming plaats tussen coördinatoren en scouting.

15 juni 2020: Sluiten overschrijving KNVB

17 juni 2020: Indelingsvergadering breedteteams. Op deze avond presenteren de lijncoördinatoren de conceptindeling aan oude en nieuwe leiders voor een controle op vergissingen en onlogische keuzes. Het geraamte van de indeling blijft normaliter overeind, op het niveau van individuen zijn echter nog wel degelijk verschuivingen mogelijk.

Zaterdag 20 juni 2020: Publicatie van voorlopige teamindeling 2020-2021 op de website van VV Bennekom. Door de Coronacrisis en alle onzekerheden die daarmee gemoeid zijn, betreft dit slechts een voorlopige teamindeling; vanuit de club kunnen tot 1 week voor de start van de competitie nog wijzigingen aangebracht worden.

21 juni – start competitie: Plaatsing nagekomen aanmeldingen. De ervaring leert dat in de periode tot de start van de competitie altijd nog wel een aantal nieuwe aanmeldingen is bij de club, soms ook afmeldingen. De Coronacrisis brengt dit jaar extra onzekerheden met zich mee. Alle nieuwe aanmeldingen worden gedurende deze periode verzameld, en ca 1 week voorafgaand aan de competitiestart ingedeeld (al dan niet na een proeftraining met de eigen leeftijdscategorie). Daarna is de indeling voor het seizoen 2020-2021 definitief.

Periode rond start competitie: Startbijeenkomst voor verschillende leeftijdscategorieën:

Na start competitie: Aanmeldingen na de start van de competitie worden niet direct in een team ingedeeld, maar op een wachtlijst geplaatst en in de gelegenheid gesteld om tot de winterstop tegen gereduceerd tarief mee te trainen met de voetbalacademie. Begin januari worden de aanmeldingen geïnventariseerd en bij voldoende plek ingedeeld in de teams. Daarbij wordt rekening gehouden met de speelsterkte van een speler en het moment van aanmelden. Zo er vanuit een team dringend behoefte is aan versterking, dan kan een nieuwe speler op initiatief van de TC/coördinator versneld worden ingedeeld.

Bennekom, 10 mei 2020
Erik van de Pol (Wedstrijdsecretariaat)
Rik Gerritsen (Hoofd Jeugdopleidingen)
Stefan Aarninkhof (Hoofd Lijncoördinator)