Journalist Rini Kreeft overleden

10 juni 2020 14:30

Oud-collega Guus van Holland

Gisteravond (dinsdag 9 juni) is Rini Kreeft overleden. Hij werd 80 jaar. Rini was een bekende journalist in Bennekom, Ede en Wageningen. Hij schreef vooral over sport en veel over VV Bennekom.

En eerder, voordat de club in 1992 failliet ging, over alles van FC Wageningen. Eerder was hij metselaar, schilder, bouwkundig tekenaar en jarenlang ambtenaar (bouwkunde) in vaste dienst bij de gemeente Ede, naast zijn freelance-baan als journalist. Na zijn pensioen richtte hij zich vooral op de journalistiek.
Rini was bekend door zijn grijze baard en zijn zwarte hoed. Rini Kreeft woonde in Bennekom, maar werd geboren in Ede. Hij schreef als journalist voor de Edese Courant, Ede Stad, het Gelders Dagblad, De Gelderlander en de Edese Post. Hij leed al geruime tijd onder meer aan COPD en verbleef daarom in het Bennekomse verpleeghuis Machtella. Rini was jarenlang een verwoed schaker - en ook bestuurslid - bij de Bennekomse schaakvereniging BSVB. Ook was hij enige tijd voorzitter van de voetbalvereniging Ede/Victoria, dat door tegenwerking van Kreeft indertijd niet fuseerde met de voetbalvereniging Fortissimo.
Rini Kreeft heeft veel voor de voetbalvereniging Bennekom betekend. Voor de businessclub (Mid4) met name. Hii had ideeën over bijeenkomsten met eventuele toekomstige sponsoren en wist door te dringen tot belangrijke kandidaten, zoals Ouwehand. Niets was Rini te veel. Hij organiseerde waar hij wilde, maar hield altijd een oogje in het zeil. Bijeenkomsten, etentjes en andere gelegenheden; altiid deed hij iets om de club laat staan de gemeenschap tot elkaar te brengen. Rini had een groot hart.

Hij was zeer actief binnen denksportcentrum de Commanderij. Ook was Kreeft eigenaar van adviesbureau Kreeft Consultancy waarmee hij verschillende bouwprojecten heeft begeleid. Rini was actief in de politiek voor de PvdA.
Kreeft heeft vier dochters uit zijn eerste huwelijk, zijn tweede vrouw heeft ook vier kinderen. Rini Kreeft leek een gelovig mens. Hij wist dat zijn einde naderde en zei daarover begin dit jaar in De Gelderlander: 'Ik geloof dat God mij redden wil.’
Vanwege zijn talrijke actviteiten werd Rini Kreeft geridderd tot lid in de orde van Oranje Nassau.
Als gevolg van de Coronabeperkingen wordt hij maandag 15 juni in kleine kring in Bennekom begraven.