JO19-1 dweilt met de kraan open tegen SML

6816RM
ARNHEM
tel. 026-3707670

Het seizoen is een harde leerschool voor de JO19-1. Het team blijft maar dezelfde fouten maken en wisselt aardige momenten af met onbegrijpelijke dips. De kwalen speelden ook in de uitwedstrijd tegen SML in Arnhem weer op: 5-2.

Een mooi voorjaarszonnetje boven het veld was het positieve nieuws voor dit vierde duel in de voorjaarscompetitie in de derde divisie. De JO19-1 miste een ruime handvol spelers om uiteenlopende redenen. Maar er stond toch een team met drie wissels op het veld voor de vierde van vier uitduels in de competitie op rij. Een indeling die op zijn zachtst gezegd opmerkelijk genoemd mag worden.

Heupzwaai
De start was niet onaardig en wat als de scheidsrechter het had aangedurfd om de bal in minuut drie op de stip te leggen toen Twan overduidelijk in de heupzwaai ging bij een Arnhemse verdediger?

Maar dat durfde de leidsman niet aan, zoals het stevige duelleren van de Arnhemmers in het algemeen maar mondjesmaat werd bestraft. Een nadeel voor Bennekom, dat desondanks best aardig begon en het initiatief leek te nemen, met Baba en Badri die aardig combineerden. Een voorzet van Jesse werd door David naast gekopt, even later mikte Lars met het hoofd eveneens naast het doel uit een hoekschop.

Verdedigend kwetsbaar

Hoe zuur is het dan dat eigenlijk de eerste mogelijkheid van SML erin gaat. Het schot was bekeken maar niet onhoudbaar en ook daaraan voorafgaand liet de JO19 een paar keer opzichtig na om de bal te veroveren. Bennekom bleek niet voor het eerst uiterst kwetsbaar toen een paar minuten later een lange bal slecht werd verwerkt en de 2-0 tegen de touwen achter keeper Koen werd gemikt.

Op deze manier kun je heel veel potjes spelen, maar winnen ga je zelden. Al was het maar omdat aanvallend er ook niet heel veel te noteren viel. Een van de weinige momenten in het vervolg van de eerste helft ontstond precies uit wat de JO19 amper doet: direct inspelen en de diepte zoeken. Ruben speelde Jesse strak naar voren in, waarna die David lanceerde. Zijn lob ging over, maar dit was wel wat we vaker zouden moeten zien. In plaats daarvan gaat het heel vaak over de flanken waar spelers zich vastlopen in een overtal aan verdedigers.

SML bleef intussen gevaarlijk en raakte de lat voordat de JO19 ook de dodelijke 3-0 om de oren kreeg. Met enig geluk en een goede ingreep van Enzo bleef die stand tot de rust op het bord. Alle goede bedoelingen ten spijt: met deze ruststand speel je een zo goed als verloren wedstrijd.

Voetballen zonder echte dreiging
Bennekom dacht heel even snel in de wedstrijd te komen toen direct na rust een hoekschop werd verdiend, maar een paar minuten later slikte het zelf de vierde en vijfde tegentreffer.

Daarna geloofden de Arnhemmers het wel en ontstond er veel meer ruimte om te voetballen. Na een driedubbele wissel, waardoor Jassin centraal in de verdediging kwam te staan, hield Bennekom het doel in ieder geval schoon. De JO19 viel met Robin als frisse rechtsback en Zaka en Mats vers op het middenveld aan dat het een lust had, maar kon daaruit niet serieus terug in de wedstrijd komen.  Het bleef bij een doelpunt van Badri, die na een misser van een SML-verdediger werd bediend door David, en een sterke kopgoal van Bjarne uit een hoekschop.

Hoop op ommekeer

De JO19-1 moet echt uit een ander vaatje gaan tappen. We hebben een betere verdediging nodig, meer duelkracht, meer doelpunten en vooral: meer teamgeest en beleving. Het is te hopen dat het ervan komt, het is nog niet te laat.

Opstelling JO19-1:

Koen; Baba (Robin), Ruben (Mats), Lars, Bjarne; Jassin, Enzo, Twan; Jesse (Zaka), David, Badri.