JO19-1 gaat kopje onder in Dieren

Admiraal Helfrichlaan 99
6952GD
DIEREN
tel. 0313-427938 (v.v. Dieren)

De JO19-1 weet nu ook wat verliezen is. In de eerste competitiewedstrijd ging Bennekom in de regen troosteloos onderuit tegen VV Dieren JO19-1: 5-4.

We kunnen niet in de toekomst kijken, maar misschien kwam deze wedstrijd wel op het juiste moment. Op een druilerige zaterdagmiddag op een slecht veld werd de JO19-1 getest op vastberadenheid en teamgeest. De thuisploeg toonde die volop en dat was Bennekom uiteindelijk te machtig.

Het leek aanvankelijk heel anders te lopen, want de JO19 legde een prima eerste helft op de mat. Bennekom speelde driekwart van de tijd op de helft van de tegenstander, die zich beperkte tot tegenhouden en loeren op een uitbraak.

Echt gevaarlijk was Bennekom nog niet geweest toen David de bal kreeg aan de linkerkant en de inlopende Zakariya bediende, die vrij kon doorlopen de ‘zestien’ in. Daar kreeg hij een bodycheck: strafschop, zo oordeelde de scheidsrechter. Zaka ging zelf achter de bal staan en knalde die via de lat binnen: 0-1.

Duidelijke waarschuwing

Dit kon weleens een belangrijk moment in de wedstrijd geweest zijn. Want wat iedereen verwachtte, namelijk dat de JO19-1 door zou gaan, gebeurde niet. Sterker, binnen een paar minuten was de stand weer gelijk. Een vrije trap werd voor het doel geslingerd, waar de bal in de rebound van dichtbij werd binnengewerkt: 1-1.

Een duidelijk waarschuwing voor Bennekom: gun je tegenstander zo min mogelijk dode spelmomenten, want die zijn gevaarlijk. Dieren kwam er korte tijd later uit via een spaarzame counter nadat de scheidsrechter een duidelijke overtreding opzichtig negeerde. De leidsman had duidelijk moeite de soms harde duels op waarde te schatten en dat speelde Bennekom niet in de kaart. Want voetballen, het balletje rond laten gaan, werd hierdoor alleen maar moeilijker.

Het leek er even op dat de JO19 met een achterstand de rust in zou gaan toen Dieren uit hun tweede gevaarlijke moment prompt opnieuw toesloeg: 2-1. Maar Bennekom deed wat terug toen opnieuw David vanaf links de inschuivende man vond. Dat was dit keer Badri, die de bal vanaf een meter of 18 in de uiterste rechterhoek van het doel mikte voor de 2-2.

Pompen of verzuipen

De tweede helft zou met wat grotere ruimtes meer kans moeten bieden op de winst, zou je denken. Het liep anders. De opbouw vanuit het centrale duo Baba en Enzo verliep zeer stroef en de backs Sem en Robin hadden weinig ruimte voor hun loopacties. Middenvelders Jassin en Zaka waren meer bezig met heftige duels dan met voetballen en de aanvallers, met Rayan als spits, werden maar mondjesmaat gevonden.

Daarbij kwam dat Bennekom ook nog eens de 3-2 om de oren kreeg. Met nog een minuut of 35 op de klok was het pompen of verzuipen geworden. Doelman Thijs kwam goed uit zijn goal om de volgende kans onschadelijk te maken. Toch kreeg Bennekom weer een mogelijkheid om de wedstrijd naar zich toe te trekken. Bij een eindelijk weer eens vloeiende aanval ging de bal via Zakariya naar David, die besloot dat Yassine er beter voor stond en de bal doortikte. Yassine koos slim de verre hoek en het was weer gelijk: 3-3.

Maar het lukte Bennekom daarna niet om gezamenlijk een tandje bij te schakelen, ook niet met de verse krachten Jesse en later Anouar, Bjarne en Ruben.

De beslissing

In plaats daarvan liet het team zich meezuigen in de strategie van de thuisploeg. Opnieuw een dood spelmoment leverde Dieren een kwartier later de 4-3 op. En daar kwam een paar minuten later nog de 5-3 overheen. Daarmee was de wedstrijd beslist. De vierde Bennekomse treffer van Badri kwam te laat om nog een punt mee te kunnen nemen richting de Eikelhof.

Een domper dus voor Bennekom, dat na één tegentreffer in drie bekerwedstrijden nu in een duel maar liefst vijf goals om de oren kreeg. Dat is sowieso veel te veel, maar ook qua teamgeest en onverzettelijkheid valt er veel te leren van deze wedstrijd. Komende week speelt de JO19 thuis tegen SML.

Opstelling JO19-1: Thijs; Robin(, Enzo, Baba, Sem (Bjarne); Jassin, Zakariya, Badri; Yassine (Jesse), Rayan (Ruben), David (Anouar).